Conferențiari



Nicola Abel-Hisch (Marea Britanie) este psihanalist formator și supervizor în Societatea Britanică de Psihanaliză. A ținut cursul de Filosofie și psihanaliză la University College of London, seminarii Bion la The Lincoln Centre for Psychotherapy. 
Titlul lucrării: Symbolisation and its Discontents
Rezumat: Lucrarea se centrează pe dobândirea gândirii simbolice și abordează problema reactiei negative a pacientului la această achiziție, ilustrată prin trei vignete clinice. Vor fi aduse în discuție aspecte ale lucrărilor lui Klein, Segal și Bion despre natura gândirii simbolice, precum și motivele pentru care gândirea simbolică ar putea fi atacată sau ar putea mobiliza apărări în pacient.

Radu Clit (Franța) este psihanalist, membru al Societății Psihanalitice din Paris. A publicat numeroase lucrări de psihanaliză dintre care amintim Cadru totalitar si functionare narcisica, EFG, 2004.
Titlul lucrării: Contradicţii şi evoluţie în definirea perioadei de latenţă
Rezumat: Definită de Freud la sugestia lui Fliess, perioada de latenţă era considerată în Trei studii asupra sexualităţii ca fiind de sorginte biologică. Unul dintre numeroşii elevi disidenţi, Reich, avansa punctul de vedere că ar fi vorba de un stadiu de dezvoltare indus cultural, din pricina reprimării sexualitaţii copilului. Astăzi mulţi autori consideră că perioada de latenţă a dispărut, sau s-a modificat sensibil (F. Guignard). Cazul unei fetiţe cu care am realizat o scurtă psihoterapie într-o instituţie arată efectul relaţiilor cu părintii asupra instalării perioadei de latenţă. În general,  rezultă ca de fapt, pentru a se instala perioada de latenţă presupune nişte condiţii particulare. Acest punct de vedere este posibil datorită divergenţelor de conceptie asupra perioadei de latenţă in psihanaliză. Astfel pluralismul apare ca un cadru util pentru găsirea unor referintze necesare pentru reflexia clinică. 

Georgiana Dobrescu (România) este psihanalist formator SRP, Psiholog principal în psihologie clinica si Psihanaliza, Membru fondator Asociatia Romana de Psihoterapie Psihanalitica.
Titlul lucrării: Relația dintre teorie/teoriile psihanalitice și gandirea analistului. Modul in care analistul utilizează teoria în relația clinică.
Rezumat: Lucrarea de fata isi propune o scurta analiza a modului in care teoria/teoriile psihanalitice influenteaza gandirea analistului. Autorul are in vedere urmatoarele constatari: in prezent exista mai multe teorii/scoli psihanalitice care incearca sa explice realitatea psihica; de asemenea, in fiecare societate psihanalitica exista mai multe grupuri diferite, de exemplu grupul freudian, kleinian, winnicottian, intersubiectiv, relational, etc. Este stiut faptul ca persoana care devine psihanalist - candidatul - parcurge de-a lungul formarii sale o serie de teorii si abordari psihanalitice. Dar nici o teorie nu este exhaustiva, ea nu poate explica complet realitatea psihica. In plus, pacientii de cele mai multe ori nu au o problema circumscrisa unei anumite patologii, ci mai degraba o varietate de manifestari apartinand unor stadii de dezvoltare diferite. In acest context, cum se formeaza gandirea analistului, propriul mod de a gandi si a simti in relatia cu pacientul? Cum ajunge un analist sa fie un ganditor, sa-si rafineze gandirea in asa fel incat ea sa fie adaptata mintii si problematicii fiecarui pacient? Acestea sunt cateva idei pe care lucrarea de fata le are in vedere."

Roland Havas (Franța) este psihiatru și psihanalist, membru al Societății Psihanalitice din Paris, director al spitalului universitar BAPU din Luxembourg. Printre lucrările pe care le-a publicat se numără  Dernières séances freudiennes : Des patients de Freud racontent, 2005, scrisă împreună cu Paul Roazen.
Titlul lucrării: Les boites a outils du psychanalyste: le psychanalyste, sa clinique et ses theories.

Daniela Luca (România) este psihanalist formator în cadrul SRP, este doctor în psihopatologie şi psihanaliză, Universitatea Paris VII - "Denis-Diderot", Franţa. Este membru fondator al Fundației Generația, Asociației de Consiliere și Psihoterapie Psihanalitică București, Asociației ”Psihosomatica” din Constanța; membru fondator AIPsA. A fondat și este președintele Asociației Româno-Franceze de Psihoterapie și Psihanaliză - "André Green" în cadrul căreia coordonează și susține numeroase seminarii pe diferite teme de psihanaliză. De asemenea, a făcut parte din comitetul de organizare a Colocviilor Fundației Generația și a Școlilor de vară Internaționale de psihanaliza copilului și adolescentului, la care participă în prezent ca formator/supervizor.
Titlul lucrării: Psihanaliza tranziționalității astăzi – creativitate, distructivitate și supraviețuirea obiectului
Rezumat: Prin prezenta lucrare, autoarea propune o ilustrare a teoriilor psihanalitice despre tranziționalitate – de la D. W. Winnicott, la Didier Anzieu și René Roussillon, precum și relevanța reamenajării cadrului analitic în lucrul cu pacienții dificili (non-nevrotici), după ”principiile analizei tranziționale”. Tranziționalitatea presupune în primul rând o modalitate de funcționare și de reorganizare interioară – exterioară a lumii subiectului, prin interiorizarea/internalizarea experienței subiective și a mișcărilor pulsionale care o determină. Existența fenomenelor și proceselor tranziționale precum și stabilirea unui spațiu tranzițional presupun acceptarea paradoxurilor psihice, capacitatea de a face travaliul de separare, de doliu și de melancolie, relațiile adecvate cu obiectul și realitatea exterioară, dezvoltarea funcției de simbolizare, remanierea instanțelor psihice (Supraeu, Idealul Eului), creșterea capacității creative și de reflexivitate etc.


Brindusa Orasanu (România)  este psihanalist formator și supervizor în cadrul Societății Române de Psihanaliză, conferențiar in cadrul Facultatii de Psihlogie a Universitatii Titu Maiorescu Bucuresti, Facultatea de Psihologie, membru corespondent Societatea de Psihanaliza Paris (SPP), doctor in Psihopatologie fundamentala si Psihanaliza – Univ. Paris VII. A publicat lucrări de referință în domeniul psihanalizei, printre care "Biografia unui concept psihanalitic: identificarea proiectiva", Ed. Trei, 2005; in limba franceza, "L'identification projective" les enigmes d'un concept", ANRT, Lille.
Titlul lucrării: Do you speak French? – Non, je ne parle que l’ Anglais
Rezumat: Pentru a aborda o temă ca pluralismul în psihanaliză, este nevoie de o privire cuprinzătoare asupra domeniului. Lucrul acesta presupune familiarizarea cu diversele teorii psihanalitice şi cu diverse variante tehnice, fapt remarcat, şi din principiu posibil, la un număr limitat de psihanalişti, care ar fi realmente în contact cu diferitele şcoli psihanalitice. În consecinţă, explorarea e de dorit să implice lucrul în grupuri heterogene de reflecţie clinică şi teoretică. Aceeaşi viziune cuprinzătoare e necesară cu privire la tema terenului comun din psihanaliză., temă care se impune tot mai mult actualmente, din două puncte de vedere, unul politic şi altul ştiinţific. Lucrarea propune o conturare a pluralismului printr-o secţiune longitudinală, istorică, a câtorva concepte psihanalitice abordate de diferite teorii pe parcursul a mai multor decenii şi exemplificate clinic la momentul respectiv.


Daniele Robin (Franța) predă psihologie, psihoterapia cuplului și familiei la Université de Bretagne Occidentale (Brest et Quimper), Faculté de lettres et sciences humaines «Victor Segalen». Este membră a colectivului de cercetare CRSPSY, Centre de Recherche en Psychologie Clinique, Université de Bretagne Occidentale, membră a a colectivului de cercetare  UREA 4050 Psychopathologie: nouveaux symptômes et lien social - EA 4050, Université de Rennes II , președinte al asociației ESKEMM pentru cercetarea interdisciplinară asupra sănătății mentale, membră în Société Française de Thérapie Familiale 
Titlul lucrării: De Freud à Lacan peut-on parler de pluralisme de la psychanalyse ? 
Rezumat: In filosofie, pluralismul se refera la o doctrina care admite necesitatea de a postula mai multe principii si o varietate de modele pentru a explica constituirea lumii si afirma ca fiintarile care le compun sunt ireductibile la o substanta unica si absoluta. Unitatea in diversitate poate reprezenta un bun rezumat al ideii pluraliste. Insa, daca Lacan ca si continuator al operei freudiene reia conceptele princeps izolate de catre acesta in ale face fundamentele psihanalizei recunoscand geniul maestrului sau, modelele sale,  referintele teoretice si culturale cat si metodologia practicii psihanalizei difera considerabil de cele utilizate de catre Freud sau de catre elevii lui. Putem oare vorbi despre pluralism in psihanaliza sau putem la fel de bine sa spune ca sunt mai multe psihanalize ?
Dupa definirea notiunii de pluralism si precizand care este obiectul psihanalizei si care sunt metodologiile sale, ne intrebam cu privire la mutatiile de la Freud la Lacan in principal in ceea ce priveste campurile disciplinare diferite ce le-au influentat travaliul fiecaruia. Medicina, biologia si pictura la Freud, matematica moderna, teologia, filosofia, poezia, literatura, antropologia pentru Lacan au permis fiecaruia sa dezvolte si sa imbogateasca psihanaliza.

Rene Roussillon (Franța). Este psihanalist formator și supervizor IPA, profesor universitar de Psihologie clinica - Universitatea Lyon 2, Franţa, director al Departamentului de Psihologie clinica la Institutul de Psihanaliza la Universitatea Lyon 2, membru reprezentant psihologie în Consiliul Ştiinţific al Spitalului  de Psihiatrie Vinatier, membru reprezentant psihologie al Comitetului pentru Comunitatea urbană din Lyon, Raportor al Comisiei de Consiliere a primarului din Lyon şi al Comisiei pentru Comunicatele de presă, membru fondator al Cercului de Psihanaliza si Neuroştiinţe din cadrul Universităţii Lyon. Din 2001 - Membru al Comitetului de conexiune a psihanalizei cu mediul academic şi universitar a Asociatiei Internaţionale de Psihanaliză (I.P.A.), reprezentând comunitatea de limbă franceză în cadrul IPA. Expert european (2006 şi 2007) al "Fundaţiei Naţionale Elveţiene pentru Ştiinţă", axată pe cercetarea în psihoterapie.  
Titlul lucrării: Pluralisme et compatibilite

Tamar Schonfield (Marea Britanie) este psihanalist, membru în Association of Independent Psychoanalysts din Londra. A lucrat ca psihanalist în Arbours Crisis Centre din Londra și în prezent predă și supervizează în diferite institute de psihanaliză. Printre lucrările publicate se numără ‘Creative Use of the Countertransference with a Silent Guest at the Arbours Crisis Centre’. BJP 22(3) 2006, ‘Supervision in Team Work’. In: J.H, Berke, M. Fagan, G. Mak-Pearce and S. Pierides-Muller (eds) Beyond Madness. Jessica Kingsley Publications, London and Philadelphia.
Titlul lucrării: Creativity, Symbolism and Play – aspects of the analytic encounter.
Rezumat: Această prezentarea explorează din punctul de vedere al dezvoltării traiectoria personală în termenii creativității, simbolismului și jocului și ia în considerare modul în care întâlnirea analitică reverberează la acestea și facilitează schimbările din aceste arii. Pornind de la scurte ilustrări video și vignete clinice din ședințe de psihanaliză, grupul va fi invitat să-și dezvolte propiile perspective cu privire la aceste aspecte.

Stephen Seligman (Statele Unite ale Americii) este psihanalist formator și supervizor IPA (San Francisco Center for Psychoanalysis & Psychoanalytic Institute of Northern California); Profesor, Departamentul de Psihiatrie, University of California School of Medicine, San Francisco; Membru în comitetul de redacție al revistelor Psychoanalytic Dialogues: International Journal of Relational Perspectives; Studies in Gender and Sexuality, Journal of Infant, Child and Adolescent Psychotherapy, Profesor, San Francisco Psychoanalytic Institute; Psychoanalytic Institute of Northern California; New York University Postdoctoral Program in Psychoanalysis and Psychotherapy, New York City; Președintele Comisiei pentru sănătatea mentală a copilului, Division of Psychoanalysis (39), American Psychoanalytic Association. Dr. Seligman a publicat peste 50 de articole care integrează cercetările despre dezvoltarea copilului cu diferite teorii psihanalitice și probleme clinice. A lucrat timp de peste treizeci de ani la dezvoltarea unui model al psihoterapiei copil-părinte propus inițial de Selma Fraiberg.
Titlul lucrarii: Intersubjectivity in Psychoanalysis:  Developmental and Clinical Perspectives
Rezumat: Numeroase abordări psihanalitice folosesc conceptul de intersubiectivitate, dar în accepțiuni diferite. Această prezentare va utiliza cercetările psihanalitice din domeniu dezvoltării pentru a clarifica aceste aspecte controversate legate de ideea că, încă de la naștere, bebelușii sunt pregătiți să evoce un răspuns și să le răspundă persoanelor care îi îngrijesc. Pe măsură ce aceste abilități se dezvoltă într-un sistem complex de interrelaționări și atașament, intersubiectivitatea apare pentru a include un sentiment al interconectării simultane și al minții distincte a celuilalt. Aceste perspective vor fi aplicate pentru a discuta valoarea esențială a gândirii diadice cu privire la procesul psihanalitic, si va fi subliniat locul central al dimensiunilor non-verbale și afective. Vignete clinice și înregistrări video vor fi utilizate pentru ilustrare. 

Joyce Slochower (Statele Unite ale Americii), este psihanalist formator și supervizor IPA; profesor în cadrul Departmentului de psihologie,  Hunter College & Graduate Center; Visiting Clinical Professor, N.Y.U. Postdoctoral Program; Profesor Steven Mitchell Center; Profesor, Psychoanalytic Institute of Northern California (San Francisco). Membru în colective de redacție: Psychoanalytic Dialogues, International Journal of  Psycho-Analysis (2007-2011), Ricerca Psicoanalitica, Psychoanalytic Perspectives. Joyce Slochower susține workshopuri care integrează teoria winnicottiană cu teoria relațională în numeroase institute din Statele Unite și din lume.
Titlul lucrării: Patients as psychoanalytic babies: A long View of the Holding Metaphor
Rezumat: Această prezentare examinează modelul relațional al susținerii formulat de autoare în lumina criticilor relaționale și feministe (e.g., Mitchell, Hoffman, Stern, Aron, Benjamin) și oferă modul în care autoarea înțelege în prezent funcția terapeutică a susținerii. Susținerea este un tampon deosebit de eficient în fața stărilor de rușine (e.g. Orange, Morrison, Bromberg,) deoarece reduce impactul prezenței distincte a analistului. Va fi descris un tratament în care momentele de susținere (organizate în afara arenei metaforei materne) servesc ca o zonă – tampon majoră în raport cu rușinea.

Gabor Szonyi  (Ungaria) este psihanalist formator și supervizor în cadrul Societății Ungare de Psihanaliză, este profesor la Han Groen-Prakken Psychoanalytic Institute for Eastern Europe și are o bogată activitate de cercetare în cadrul Federației Europene de Psihanaliză (EPF). A publicat numeroase lucrări pe tema formarii în psihanaliză.
Titlul lucrării: On loving the profession: Which psychoanalysis do you love? What do you love and fear in psychoanalysis?
Rezumat: Psihanaliza evocă reacții pasionate atât în cei din interior, cât și în cei din afară. A deveni/a fi analist cere o mare angajare și formează o parte importantă a identității profesionale. Deși trăim în pluralismul psihanalizei, de obicei nu vorbim despre „psihanalize„, afilierea emoțională aparține psihanalizei la singular. În această prezentare autorul explorează diferite fațete ale devotamentului față de psihanaliză, centrându-se pe motivele de a deveni analist, pe forțele care motivează activitatea clinică, mai ales pe componentele narcisice, pe gratificări și procesele de identificare, pe anumite aspecte dificile ale profesiei și pe rolul sublimării; pe onestitatea imposibil de atins; pe capcanele supervizării și, în cele din urmă, pe importanța de a elabora toate aceste motive în procesul terapiei personale.

Veronica Șandor (România) este psihanalist, formator si supervizor, Presedinte al Societatii Romane de Psihanaliza in trei mandate, vicepresedinte al SRP cu relatiile profesionale externe in doua mandate, membru  al Societatii Psihanalitice din Paris. A fost lector universitar la Universitatea „Titu Maiorescu” in perioada 1993-2003. A publicat lucrări de referinta in domeniul psihanalizei dintre care amintim „Itinerar de Psihanaliză”, EFG, Bucuresti, „Paradoxurile psihanalizei in Romania” Ed.Paralela 45. 
Titlul lucrării: Clarificarea conceptului de pluralism in psihanaliza. Una dintre axele in chestiune: Freud-Ferenczi – Winnicott- Laplanche- Ogden
Rezumat: Luând în considerare importanta mizei pluralismului în teoria , practica, etica și formarea în psihanaliza actuală, lucrarea își propune clarificarea conceptului de pluralism și delimitarea acestuia nu atât în curente cat în capitole ale teoriei și practicii psihanalitice. In partea  a doua va fi analizată o axa teoretico clinica semnificativa pentru teoria relației de obiect, pentru importanta obiectului în constituirea subiectului și consecințele acestei teorii în tehnica psihanalitică: axa Freud- Ferenczi- Winnicott- Laplanche-Ogden.

Irena Talaban (Franța) este psihanalist, lector la Institutul Catolic din Lille, Psiholog-psihoterapeut la Centrul de Consultaţii pentru copii şi adolescenţi “Alfred Binet” (ADNSEA – Sauvegarde du Nord. A scris numeroase lucrări de etnopsihanaliză și de psihanaliză printre care se numără Teroare comunistă şi rezistenţă culturală. Experimentul Piteşti, EFG, 2007
Titlul lucrării: Reintoarcerea numelui
Rezumat: Textul abordeaza probleme de filiatie si afiliatie în psihoterapia unei tinere pubere prezentînd tulburari de comportament (Elyah, copil unic al unui cuplu mixt, mama franceza catolica si tata evreu askenaze).  Ipoteza de lucru porneste de la categoria de « metis judeo-crestin », introdusa de Cathérine Grandsard. Ea presupune a lua în consideratie faptul ca identitatea individuala, subiectiva, nu se poate construi în afara înscrierii persoanei într-o filiatie iar filiatia nu exista decît în interiorul unui grup cultural de apartenenta (sensul universal al categoriilor de mama, tata, copil  devine inteligibil în mod concret doar daca el este prins în discursul particular al unui grup). Haosul pubertatii (organic, psihologic si social) impune o abordare prin prisma multiplicitatii legaturilor.

M. de Wolf (Olanda) este psihanalist formator și supervizor în cadrul Societății Olandeze de Psihanaliză, a fost profesor de psihologie clinică la Universitatea din Amsterdam. Organizează și susține numeroase workshopuri pe teme legate tehnica psihanalitică și a publicat numeroase lucrări, printre care Psychoanalytische behandelingen : onderbouwing, uitleg & van toepassing various behandelvormen. Coutinho, Bussum 2011. .
Titlul lucrării: The Developmental Metaphor in Psychoanalysis
Rezumat: Lucrarea oferă o trecere în revistă a gândirii psihanalitice cu privire la dezvoltare, de la începuturile psihanalizei și până în prezent. Va fi adusă în discuție controversa dintre Freud și Ferenczi, precum și diferitele perspective susținute de Anna Freud, Melanie Klein, Winnicott și Bowlby. Autorul susține ideea necesității unui echilibru între nevoia de autonomie și nevoia de relaționare. Vor fi aduse în discuție conceptele de atașament securizant și nesecurizant, precum și cel de conținere.

Vasile Dem Zamfirescu (România). Este psihanalist formator și supervizor în SRP, profesor la Universitatea Titu Maiorescu, Bucuresti, Facultatea de Psihologie. A introdus psihanaliza în in invatamantul superior românesc prin numeroase cursuri ținute la diferite universități: „Introducere in psihanaliza" la Facultatea de Psihologie a Universitatii Titu Maiorescu (din 1991), „Psihanaliza filosofica" si „Filosofia inconstientului" - la Facultatea de Filosofie, „Tehnici ale psihanalizei" si „Psihanaliza si pedagogie" la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii Bucuresti (din 1994). A publicat numeroase studii si carti in domeniul psihanalizei, printre care: Etica si psihanaliza, Editura stiintifica, Bucuresti, 1973; Etica si etologie, Editura stiintifica si enciclopedica, Bucuresti, 1982; Intre logica inimii si logica mintii, Cartea Romaneasca, Bucuresti, 1985; In cautarea sinelui, Cartea Romaneasca, 1994; Nedreptatea ontica, Editura Trei, 1995; Filosofia inconstientului,vol.1, Editura Trei, 1998; Introducere în psihanaliza freudiană și post freudiană (2006), Nevroza balcanică (2012).
Titlul lucrării: Freud între clinica și teoria tehnicii
Rezumat: Interventia isi propune sa compare teoria tehnicii formulate de Freud  cu practica sa clinica. Sunt trecute in revista nu numai “Omul cu sobolani”(1907 – 1908) si “Omul cu lupi” ci si cazuri mai putin cunoscute din anii  ‘ 20 si ’30. Se constata o diferenta semnificativa intre teoria tehnicii si practica clinica, in sensul ca daca prin psihanalist freudian se intelege un terapeut neimplicat, interpret neutru al rezistentei si transferului, atunci, prin clinica sa, Freud nu este freudian.
Partea finala a interventiei contine o incercare de a explica surprinzatoarea discrepanta.